arhiva evenimente adauga propunerea ta

Laborator Nonformal 2016 - editie tematica FaraUra

Incepe la 03-09-2016 ora 16:00, se incheie la 10-09-2016 ora 12:00
Izvorul Mureșului, Jud. Harghita
Creat de Andrei Popescu la 26-07-2016, 8:59:44 / Editat de carmen marcu la 30-08-2016, 14:32:24
Iti place? Da un
Placut de 1 persoane
4512 vizualizari

Ministerul Tineretului și Sportului organizează cea de-a 7-a ediție a Laboratorului Nonformal ce va avea loc în perioada 4-11 septembrie 2016 in Complexul Sportiv Național Izvorul Mureșului, județul Harghita.

Tema principală a acestei ediții este legată de Drepturile Omului și Campania împotriva Discursului Instigator la Ură (http://www.nohatespeechmovement.org/)

Evenimentul aduce în același loc oameni care își doresc să învețe metode de învățare în context nonformal care au potențial de a fi folosite în proiecte și activități de învățare pentru tineret. Participanții interacționează cu alți oameni cu interese similare. Ediția din acest an se concentrează pe metode care se potrivesc în contextul temei alese. Participanții sunt tineri, lucrători de tineret și studenți din România care își doresc să pună în practică metode în comunitățile din care provin.
 

Ce este laboratorul nonformal

Un spațiu de învățare în care participanții au ocazia de a experimenta metode și de a pune în practică reprezentanții cu metodele învățate. Astfel în cele 6 zile ale evenimemtului, participanții au ocazia să se cunoască și să afle informații despre temele din acest an, să participle la 3-4 ateliere experimentând metode diferite, să pună în practică o metodă, să afle de la ceilalți activități, proiecte și experiențe care să îi ajute să găsească formulele cele mai de impact care ar putea avea un efect de schimbare în comunitatea lor.

Mai multe informații despre ediția din anul 2014 a Laboratorului puteți găsi aici.
 

Scurt istoric

Laboratorul nonformal este un eveniment interactiv inițiat de Agenția Națională de Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) în 2009 care a organizat cinci din cele șase ediții. Laboratorul din 2012 a fost organizat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile în colaborare cu Institutul de Știinte ale Educației și ANPCDEFP.
 

De ce laborator?


Obiectivele Laboratorului Nonformal 2016 sunt:

  • Creșterea conștientizării importanței drepturilor omului și ale campaniei împotriva Discursului Instigator la Ură.
  • Creșterea calității activităților de învățare nonformală în rândul organizațiilor de/ și pentru tineret și a organizațiilor studențești.

Metodele de învățare nonformală propuse au în special următoarele caracteristici:

  • pot fi aplicate în proiecte și activități de învățare nonformală și/sau tineret;
  • au caracter participativ;
  • aplicabilitate în temele prioritare evenimentului: Drepturile Omului și Campania împotriva Discursului Instigator la Ură.
  • au caracter experiențial;
  • au obiective de învățare clare;
  • sunt active, creative și interactive;

Beneficii

  • înveți metode de educație non-formală pe care le vei putea folosi în diverse contexte;
  • afli informații relevante despre temele principale ale evenimentului;
  • vii în contact cu oameni pasionați de învățare nonformală și ai acces la resurse inedite;
  • ai ocazia să experimentezi peste 15 metode de învățare nonformală.
 

Condiții de participare

  • vârsta minimă 18 ani, cu mențiunea că se acceptă 80% doar candidaturile persoanelor cu vârsta cuprinsă între 18-35 ani și totodată 20% dintre participanții selectați pot avea și vârsta peste 35 ani;
  • participarea pe întreaga durată a sesiunilor;
  • completarea formularului de înscriere până la data de 17 august 2016, ora 23:59.

Formular de înscriere pentru tineri și lucrători de tineret

Formular de înscriere pentru studenți 

Alte condiții și recomandări pentru înscriere

Nu vor fi aprobate candidaturile aflate în următoarele situații:

  • sunt identificate alte candidaturi identice cu acestea
  • argumentarea și justificarea candidaturii nu face referire la evenimentul Laboratorul nonformal.
 

Criterii de selecție

  • Justificarea motivației personale și profesionale de a participa la modulul ales;
  • Legătura organizației/ instituției reprezentate cu tematica evenimentului;
  • Argumentarea modului în care participantul folosește rezultatele învățării la nivel personal și organizațional;
  • Argumentarea modului în care participantul va pune în practică experiența dobândită în cadrul Laboratorului nonformal 2016.
 

Termene


Data limită pentru înscrierea online a candidaţilor este 17 august 2016.

Rezultatele selecţiei vor fi afișate pe site-ul ministerului la data de 24 august 2016.

Locuri disponibile

– 50 locuri tineri și lucrători de tineret

– 26 locuri studenți

Ce costuri presupune?

Pentru Laboratorul Nonformal 2016 nu se percepe taxă de participare. Costurile de cazare, masă și formare sunt asigurate de Ministerul Tineretului și Sportului, iar costurile legate de transport sunt suportate de către participant.
 

METODE LABORATOR NONFORMAL 2016
 
METODE LABORATOR NONFORMAL 2016
 
1. 
Abordarea critica a normei - Irina Niță
Abordarea critică a normei prespune punerea sub lupă a normei și identificarea felului în care o anumită normă corespunde sau nu valorilor fundamentale ale unei persoane. Este o metodă care pune mai puțin accent pe empatie și mai mult pe ceea ce pot face "eu" la nivel personal pentru ca să ma poziționez într-un fel care este sănătos pentru mine și pentru semenii mei.
 
2. Animatie Socio-Educativa în contextul Drepturilor Omului - Romina Matei și Raluca Mareș, Ministerul Tineretului și Sportului 
Animația socio-educatiă apare ca un mijloc de integrare și de adaptare, favorizează comunicarea, orientează energiile spre sarcini colective. Animația apare ca o alternativă la actualul mod de realizare a educației care vine să completeze formarea școlară, eventualele carențe, reprezentând totodată un instrument de transmitere a culturii. Animația oferă posibilitatea descoperirii unor noi stiluri, moduri de viată, având o funcție inovatoare prin însăși alternativa pe care o oferă. Mai multe informații despre animația socio-educativă gasești în secțiunea dedicată AICI.
 
3. Animație stradală - Loredana Helici, Crispus Sibiu
Jongleria, sau Flow Arts, este capacitatea unui individ de a produce tipare de formă și culoare controlând unul sau mai multe obiecte în coordonatele spațiu-timp. Cu alte cuvinte este artă, desprinsă din artele circului și din ritualuri străvechi, de a crea o mișcare fluidă folosind obiecte în mișcare. Există multe obiecte care pot fi manevrate; în acest atelier participantii vor deprinde tehnici de baza in manuirea poi-urilor, a flowerstick-ului, a staff-ului, mingilor de jonglat, etc. În zilele noastre, datorita efectului public pe care il are, jongleria poate fi incadrata in animatia stradala, insa datorita puternicelor influențe în procesele de dezvoltare ale indivizilor poate fi folosită și ca metodă de învățare. În primul rând despre sine. Mai multe informații despre clovnerie găsești AICI, despre teatru de stradă găsești AICI, iar despre jonglerie găsești AICI.
 
4. Arta Povestirii (Storytelling) - Sandra Horea, Actions for Change 
Metoda Arta Povestirii (Storytelling) va fi experimentată ca o metodă care va favoriza învățarea, atât la nivel personal cât și la nivel profesional. Participanții se vor afla atât în contextul de ascultători și povestitori, cât și în acela de creatori de povești folosindu-ne de tehnici de scriere creativă. Metoda Storytelling, denumita și Arta povestirii este o metodă ce porneste de la o poveste, un mesaj, o valoare, un principiu ce se doreste a fi transmis, nu pentru a fi copiat, ci pentru a fi înțeles, explorat și apoi adaptat în maniera personală de fiecare ascultător în parte. Ea implică trei elemente esențiale: Povestea, Povestitorul și Publicul. Storytelling este o metodă participativă ce implică publicul în toate etapele. Mai multe informații despre arta povestirii găsești în secțiunea dedicată AICI.
 
5. Biblioteca Vie - Ana-Maria Ilie, Asociația A.R.T. Fusion
Biblioteca Vie își propune să promoveze respectul pentru drepturile omului și demnitatea umană, să atragă atenția asupra diversității în toate formele ei, să stimuleze dialogul între oameni. De ce acest dialog? Pentru că de multe ori diferențele dintre oameni nu sunt valorificate ca fiind resurse, de cele mai multe ori aceste diferențe duc la discriminare, suspiciune și respingere. Mai multe informații despre biblioteca vie găsești în secțiunea dedicată AICI.
 
6. Comunicare nonviolentă - Andra Tănase, PATRIR
Care este raspunsul tău imediat într-o situație de conflict?  Cum ne echilibrăm subiectivitatea atunci când aceasta tinde către excludere și către violență? Cum putem răspunde la o insultă? Există alternative eficiente la Discursul Instigator la Ură? Putem fi fermi și non-violenți în același timp prin cuvintele pe care le folosim într-un conflict? Atelierul propune explorarea unei modalități alternative de comunicare: comunicarea nonviolentă. Această metodă, inițiată de Marshall Rosenberg, implică o serie de pași care ajută la: eliberarea de efectele experiențelor din trecut și ale condiționării culturale, renunțarea la tipare de gândire care duc la certuri, furie și violență, sau la dezvoltarea unor relații bazate pe cooperare și empatie.  Vom explora și practica pașii comunicării nonviolente, si de asemenea vom vedea aplicații ale acestei medode în situații conflictuale în familie sau cercuri de prieteni, la locul de muncă, în școli/universități, sau la nivel internațional.
 
7. Debate - Ioana Covei, ARDOR
DEBATE–ul este o formă structurată de dezbatere educațională, care presupune echipe cu un număr egal de membri puși în situația de a argumenta în favoarea sau contra unei afirmații, indiferent de părerea lor personală. Prestațiile lor sunt evaluate apoi de un arbitru imparțial ținând cont de anumite standarde de argumentare logică și prezentare persuasivă. Temele sunt variate, de la "Ar trebui reintrodusă pedeapsa cu moartea", la "Uniformele școlare ar trebui să devină obligatorii în licee" sau "În eventualitatea existenței persoanelor cu superputeri, statul ar trebui să le înregistreze și monitorizeze strict". Tinerii debateri deprind abilități esențiale de comunicare, argumentare și structurare de idei. Ca efect pe termen lung, aceștia devin mai toleranți față de opinii sau opțiuni culturale diferite de cele proprii. Mai multe informații despre debate în România AICI 
 
8. Expozitie Vie - Andra Camelia Cordoș, Asociația Go Free 
Este o metodă activă care promovează dialogul între un grup preocupat de o problemă specifică și membrii unei comunități, prin manifestări creative în spațiul public. În expoziția vie, spațiul public devine o ”galerie” deschisă, unde “exponatele” (inițiatorii acțiunii) prind viață, interacționand cu “vizitatorii” (membrii comunității) cu scopul de a transmite un mesaj de interes pentru comunitate. Mai multe informații despre expoziția vie găsești în secțiunea dedicată AICI.
 
9. Facilitare Grafica - Bianca Gainuș, Ministerul Tineretului și Sportului
Facilitarea grafică este practica de a folosi cuvinte și imagini pentru a crea o hartă conceptuală a conversației, înainte, în timpul sau după ce conversația a avut loc. Presiunea, așteptările sunt încă mari, dar munca este foarte distractivă! Astăzi, scribul modern sau facilitatorul grafic capturează ideile oamenilor folosind modele, metafore, hărți vizuale pentru a-i ajuta să își clarifice ideile, să se asculte și să poată lua decizii atunci cand lucrează impreună. Mai multe informații despre facilitarea grafică gasești în secțiunea dedicată AICI.
 
10. Living Newspaper - Irina Ștefănescu, FLUX Training and Consultancy și Sociodrama Centre Romania
Este o metodă de acțiune inspirată din arta teatrală prin care, plecând fie de la presă și documente scrise, fie de la poveștile comunității colectate de membrii grupului prin interviuri, grupul își alege povestea și o dezvoltă prin metode teatrale, devenind conștient de problematicile comune și creionând posibile soluții.
 
11. Percuție (Drumming) - Jean Baptiste Odobeștianu, Asociatia Humains Profiles
Metoda se bazează pe improvizație și creativitate. Aceasta face apel la abilitatea participantului de a se exprima și de a comunica prin sunete muzicale, de a improviza ăi crea prin intermediul unui obiect sonor. Muzica astfel creata poate fi uneori chiar o compoziție muzicală elaborată, dar cel mai adesea ea este o forma de meloterapie a cărei valoare terapeutică rezidă în expresia emoțională.
 
12. Photovoice - Florina Presadă, Ce-Re
Photovoice este o metodă ce presupune utilizarea fotografiei însoțită de un anumit mesaj, personal, născut în urma unui proces de facilitare, pentru a aduce la suprafață anumite probleme cu care se confruntă, de cele mai multe ori, comunități defavorizate sau marginalizate. Fotografiile și mesajele ce le însoțesc sunt realizate deci de membrii acelor grupuri care nu au deprinderea de a determina intoducerea pe agenda publică a problemelor lor și nici capacitatea de a se mobiliza pentru urmărirea unui interes comun.
Prin „Photo”, fotografie și „voice”, vocea fotografiei, membrii acestor comunități spun ce cred, simt și ce ar trebui făcut în comunitatea lor. Mesajul (voice) este important deoarece ne arată cum dorește fotograful să fie înțeleasă fotografia. De cele mai multe ori, acesta reiese în urma unui proces de facilitare, extrem de necesar și important în metoda Photovoice.
Prin aducerea fotografiilor (însoțite deci de mesajele/poveștile autorilor) în spațiul public, pot fi sensibilizați diversi factori interesați, inclusiv autorități, și determinați să acționeze pentru a rezolva problemele acestor comunități vulnerabile.
 
13. Teatru Forum - Maria Butyka (Asociația A.R.T. Fusion) și Carmen Marcu (Ministerul Tineretului și Sportului)
Teatru Forum foloseşte teatrul ca pe un mijloc de împuternicire şi rezolvare de probleme, care te motivează să fii activ şi să faci o schimbare. Caracteristica interactivă a acestei forme de teatru este dată de puterea pe care o are publicul. Cu ajutorul Joker-ului, persoanele din public devin SPECT-actori, pot urca pe scenă să înlocuiască câte un personaj din piesă şi să încerce să rezolve situaţia de opresiune prezentată. Instrument de intervenție socială, piesa de teatru se petrece astfel încât un grup de oameni schimbă idei și opinii, caută împreună soluții sau modele de acțiune potrivite cu situația prezentată în piesă. Mai multe informații despre teatru forum găsești în secțiunea dedicată AICI.
 
14. Teatru Labirint - Bogdan Nechifor, Compania de Teatru Labirint
Este o metodă performativă participativă care presupune implicarea directă a spectatorului în experiența propusă, prin parcurgerea unui traseu alcătuit dintr-o succesiune de momente dezvoltate în general pe o anumita temă. Acest proces interactiv și puternic senzorial produce o schimbare în modul de reprezentare a realității și de percepție a propriei persoane, conducând la o nouă conștientizare a acesteia.
 
 
  
 
 
 
Adresa: Complexul Național Izvorul Mureșului
Organizator: Ministerul Tineretului și Sportului
Persoane de contact: Rodica Puiu (Rodica.Puiu@mts.ro) și Constantin Nuțu (Constantin.Nutu@mts.ro

Commentarii

Nu exista comentarii.

Postati un comentariu





Calendar de evenimente
Harta evenimentelor