Cafenea Publica

Cafenea Publica Cafeneaua este o metodă de dialog activ, schimb de informaţii şi găsire de soluţii creative de acţiune. În general, cafeneaua publică se foloseşte atunci când vrei sa supui unei dezbateri relaxate un anume subiect, permiţând totodată o interacţiune mare şi relaţii apropiate între participanţi. Este şi o metodă foarte bună de consultare şi participare la luarea deciziilor.


Câte persoane pot participa?


Numărul celor invitaţi să dezbată poate să fie oricât de mare (au fost organizate cafenele cu participarea a 1000 de persoane), dar nu mai mic de 12.

Cum se desfăşoară o cafenea publica?

Aşa cum sugerează şi denumirea, dezbaterea se organizează într-un spaţiu cât mai asemănător unei cafenele, sau chiar într-o cafenea. Atmosfera relaxată a unei cafenele stimulează gândirea liberă şi creatoare, implicarea în dialog a tuturor participanţilor, chiar şi a celor mai timizi. Oportunitatea de a-i cunoaşte pe cei care au un cuvânt de spus pe un anumit subiect, posibilitatea de a interacţiona cu toţi aceştia şi generarea de idei noi sunt avantaje evidente ale folosirii acestei metode.

Participanţii la cafenea sunt aşezaţi la mese de câte 4-5 persoane, la fiecare masă dezbătându-se un aspect al problemei în discuţie şi, evident, servindu-se cafea şi răcoritoare. Subiectele de discuţie de la fiecare masă rămân aceleaşi pe toată durata cafenelei.

La fiecare masă unul dintre participanţi este „gazda” mesei. Dupa o primă rundă de 20-30 de minute, participanţii se mută la alte mese, unde vor dezbate subiectele meselor respective, în timp ce gazdele rămân la mesele iniţiale pe toată durata cafenelei. Gazda introduce noii veniţi în conversaţie şi are grijă ca dialogul să se desfăşoare în mod logic şi constructiv. Numărul de runde depinde de mărimea grupului, dar astfel încât întregul proces să nu dureze mai mult de 3-4 ore. În final se poate organiza o sesiune de dezbatere cu întregul grup pentru a împărtăşi concluziile şi a ajunge la un plan de acţiune comun.

Cum stabileşti tema cafenelei şi subiectele de conversaţie

Evident, tema cafenelei reiese din scopul pentru care organizaţia doreşte să organizeze dezbaterea. Scopul poate să fie: identificarea celor mai bune soluţii pentru fluidizarea traficului; stabilirea de direcţii de dezvoltare a oraşului; identificarea celor mai bune soluţii pentru reducerea şomajului; legiferarea avorturilor; îmbunătăţirea legislaţiei în domeniul drepturilor consumatorului; identificarea de metode de reducere a consumului de electricitate, etc. Important este ca tema cafenelei să fie foarte clară atât pentru organizatori, cât şi pentru participanţi. Teme bune pentru o cafenea publică pot să fie: un proiect de lege; un plan de dezvoltare; facilităţi pentru mediul rural; sistemul de învăţământ; serviciile publice pentru persoane cu autism, etc.

Subiectele de conversaţie pentru fiecare masă sunt aspecte care se desprind din tema cafenelei: spaţiile de parcare; circulaţia maşinilor grele; maşinile care ridică gunoiul; facilitate pentru angajatori; oferta şcolii versus piaţa muncii, etc. Subiectele pot să fie formulate şi sub formă de întrebări. Acestea trebuie să stimuleze creativitatea, să fie semnificative; să fie simple şi clare; să fie provocatoare; să invite la reflecţie.

Cafenea publica la IsacceaCine sunt invitaţii potriviţi?

La o cafenea publică pot participa atâtea persoane pe cât vă permite spaţiul. O listă bună de invitaţi presupune persoane care:
-    cunosc subiectul dezbătut – convenţional sau neconvenţional;
-    sunt afectate de problematica respectivă;
-    au experienţă pe tematica respectivă;
-    pot să influenţeze.

La realizarea listei de invitaţi, folosiţi-vă imaginaţia şi „iesiţi din cutie”. Nu vă opriţi numai la primele persoane care vă vin în minte. Este important ca la o cafenea publică să participe persoane care pot să vină cu idei inovatoare, care să poată privi problema dintr-o multitudine de puncte de vedere. Cu cât experienţele participanţilor sunt mai variate, cu atât dialogul şi ideile generate pot să fie mai valoroase.

Cum organizezi spaţiul de discuţii

Aşa cum am arătat, organizarea spaţiului trebuie să fie cât mai asemănătoare cu organizarea unei cafenele. Creaţi o ambianţă caldă si primitoare, alegeţi un spaţiu cu lumină naturală, cu scaune confortabile. Puteţi chiar să puneţi muzică pe fundal. Pe mese puneţi feţe de masă, dar şi hârtie de flipchart pentru ca gazda să poată nota ideile (nu recomandăm să luaţi notiţe pe un caiet pentru că se pierde atmsofera informală).
O recomandare a noastră este să folosiţi feţe de masă de hârtie pe care gazda (şi invitaţii) pot scrie cu markere. În acest caz, la prezentările finale este util să pregătiţi o sfoară şi cleşti ca să le puteţi prezenta (vedeţi fotografiile să vedeţi cum arată la final, la prezentare).
Asiguraţi-vă că aveţi răcoritoare, cafea, fursecuri.

Cafenea Iasi
Scenariul unei cafenele:

  • Un interval de primire a participanţilor - o masă de primire unde înregistrezi şi datele de contact ale participanţilor şi poţi distribui agenda sau alte materiale.
  • Deschiderea: gazda cafenelei deschide evenimentul şi explică de ce ne-am adunat şi cum o să se desfăşoare discuţiile (probabil mulţi participanţi nu sunt familiarizaţi cu formatul). Eventual, au loc şi scurte alte intervenţii (1-2, nu mai mult de 2-3 minute fiecare,  pentru a nu deveni o dezbatere). Aceste luări de cuvânt au rolul de a inspira discuţiile, aşadar ar trebui să ofere contextul cafenelei, ce se urmăreşte prin discuţii şi ce urmează să se întâmple cu rezultatele. Poate fi făcută o scurtă trecere în revistă a participanţilor.
Puteţi distribui o foaie care să explice cum au loc dezbaterile- fie ca agendă a evenimentului, fie ca explicaţie mai detaliată a cafenelei publice. Un exemplu de astfel de foaie explicativă găsiţi la secţiunea „Fişiere”.
  • Derularea sesiunilor de dezbateri – de obicei, 3 runde este numărul confortabil pentru participanţi.
  • Închiderea cafenelei. Gazda cafenelei invită gazdele meselor să prezinte rezumatul a ceea ce s-a discutat. Acesta este un moment foarte important pentru a unifica rezultatele disparate de la mese şi a crea o imagine de ansamblu. De aceea, este important ca gazda cafenelei nu doar să fie familiarizată cu subiectul dezbătut, dar să aibă capacitatea de sintetiza şi de a integra rezultatele de la mese pentru a pune în valoare ideile colectate. Tot gazda trebuie să arate ce urmează să se întâmple după cafenea cu aceste idei.

 


Ce se întâmplă după cafenea

Oricât ar fi de reuşită, o cafenea publică nu înseamnă mai nimic dacă nu rezultă în ceva. Acţiunile următoare cafenelei sunt generate de scopul pe care l-a avut organizarea dezbaterii. Dacă scopul a fost identificarea celor mai bune soluţii pentru fluidizarea traficului, atunci ideile exprimate ar trebui să ajungă pe masa primarului şi a şefului poliţiei rutiere; dacă scopul a fost identificarea celor mai bune soluţii pentru reducerea şomajului – atunci ideile exprimate trebuie transformate în proiecte concrete şi în măsuri propuse autorităţilor responsabile; dacă scopul a fost legiferarea avorturilor – atunci ideile exprimate trebuie transpuse într-un proiect de lege; etc.
Evident, participanţii vor trebui informaţi despre rezultatele cafenelei – le puteţi trimite la datele de contact notate la venire un rezumat al discuţiilor şi, ulterior, puteţi reveni cu informaţii privitoare la evoluţia demersurilor voastre.

Un exemplu de raport care poate fi realizat in urma unei cafenele publice, trimis participantilor di facut disponibil online gasiti la ANPCDEFP in urma cafenelei din 2011,  organizata la Muzeul Taranului Roman, pe tema strategiei "Tineret in Miscare", text disponibil aici.

cafenea 2   cafenea 1  cafenea 3


Primim întrebări şi sugestii şi căutăm exemple de cafenele publice care s-au întâmplat la sinziana (at) ce-re.ro



106596-3d-glossy-orange-orb-icon-symbols-shapes-power-button2.png---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> --->
Mai multe informații despre modul în care această metodă poate fi folosită găsiți în sub-secțiunile meniului din dreapta. Tot aici aveți la dispoziție o serie de Resurse, Stiri/Articole/Testimoniale sau Evenimente relevante.
---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> ---> --->


106567-3d-glossy-orange-orb-icon-symbols-shapes-check-mark5-ps.png

Secţiunea din portal dedicată acestei metode este administrată de Sînziana Dobre (Centrul de Resurse pentru Participare Publică - CeRe). Date de contact: sinziana(at)ce-re.ro

Adaugat de Andrei Popescu la 29-10-2012 9:31:11
Editat de Andrei Popescu la 01-07-2014 15:12:05
Iti place? Da un
Placut de 8 persoane
34003 vizualizari
TOP