Ce invat(am)?

La ce (îți/vă) sunt de folos jocurile de societate? Ce poți/puteți învăța sau dobândi jucând un astfel de joc?
 
Mulți oameni cred că joaca este ceva ce ține doar de copilărie, ceva neserios și că ea nu e potrivită pentru un adult. Caracteristica jocurilor de societate de a activa distracția și plăcerea face ca ele să fie considerate – cu atât mai mult - ca ceva ce ține doar de petrecerea timpului liber ca pe o „pierdere de vreme”.
 
Însă fiecare joc de societate se bazează pe un anumit mecanism 
de joc care presupune implicarea jucătorilor prin folosirea sau chiar dezvoltarea unei abilități sau a unor cunoștințe. De exemplu un joc care se bazează pe mecanismul de joc al observației, va favoriza dezvoltarea atenției, comunicarea verbală și nonverbală necesară pentru aflarea unor detalii. Sau un joc care se bazează pe negociere, va dezvolta în rândul jucătorilor tehnici de negociere și gestionare a unor resurse. Alte jocuri, în care mecanismul principal e acela al menținerii în echilibru a unei construcții, vor stimula capacitatea de reacție, dexteritatea sau creativitatea pentru găsirea de soluții alternative.Toate jocurile și joaca, în general, transmit și dezvoltă anumite abilități, cunoștințe și atitudini. De exemplu persoanele care se joacă (indiferent de vârsta lor) dobândesc abilitatea de a juca împreună cu alții, dar și împotriva altora. De asemenea toți cei care participă la această metodă învață să accepte, înțeleagă și respecte reguli, dar și să preia roluri, să le schimbe sau să iasă dintr-un anumit rol. Cei care se joacă jocuri de societate învață să fie câștigători, dar și pierzători; important e că jocurile permit experimentarea ambelor poziții într-un cadru imaginar protectiv, unde o înfrângere este mult mai ușor acceptată sau restructurată în termenii unei neșanse ce ține de reflecția „ E doar un joc...”
 
Fiecare joc implică – chiar dacă nu explicit în regula de joc sau în descrierea jocului - dezvoltarea unei sau a mai multor competențe. Adesea dobândirea acestor competențe este strâns legată de tipul jocului, ca de ex. în următoarele cazuri:

Tipul/Categoria jocului Exemple de jocuri Aria principală de dezvoltare
Jocuri de dexteritate Bausack/Sacul de construcție (RO/EN), Bamboleo (RO/EN), Heli Hopper (EN), Mikado
 
  • Viteza de reacție
  • abilitatea de  a negocia
  • dezvoltă deprinderilor motrice
  • dezvoltă originalitatea
  • dezvoltă încrederea în sine
  • dezvoltă competențe matematice
  •  
Jocuri de reacție Jungle Speed (RO/EN), Ligretto, Halli Galli
  • Viteza de reacție
  • Stimularea atenției vizuale
  • stimulează îndemânarea
  • Stimularea auzului
  • dezvoltă ambiţia
  •  
Jocuri de tactică şi/strategie Palatul din Alhambra (RO, EN), Amun-Re, Sankt Petersburg, El Grande, Candamir
  • abilitatea de a elabora o tactică de acțiune
  • capacitatea de interacțiune cu ceilalți și de negociere
  • capacitatea de a găsi soluții
  • capacitatea de a gestiona resurse
  • stimulează logica şi ambiţia
  • dezvoltă dobândirea de cunoştinţe (de ex. istorie, geografie)
  •  
Jocuri cu zaruri
 
Nu te supăra frate, Backgammon, Heckmeck/Pickomino (RO, EN)
  • dezvoltă capacitatea de a accepta poziția de câștigător, dar și cea de pierzător
  •  
Jocuri de cooperare Herr der Ringe/Lord of the Rings  (EN), Shadows over Camelot (EN), Pandemie
  • dezvoltă solidaritatea şi activitatea în echipe
  • dezvoltă comunicarea cu ceilalți
  • dezvoltă capacitatea de a-și asuma responsabilități și de a le respecta
  • dezvoltarea competenţelor de comunicare într-o limbă străină
  •  
Jocuri de memorie Kleine Magier (EN), Dicke Luft in der Gruft-Dawn Under (EN), Meisterdiebe/Master Thieves (EN)
  • stimularea memoriei vizuale, olfactive şi auditive
  •  
Jocuri de comunicare Personality, Acitivity, Micul prinţ (EN), Dixit (EN)
  • dezvoltarea interacţiunii cu ceilalţi
  • dezvoltarea capacităţii de exprimare
  • dezvoltarea comunicării verbale și non-verbale
  • stimularea creativităţii
Jocuri de roluri (jocuri detectiviste, jocuri economice, jocuri de aventură) Monopoly, Scottland Yard, Mister X
  • experimentarea unor comportamente și atitudini într-un scenariu simulat
  • stimularea creativităţii
  • stimularea exprimării creative
  • reducerea anxietăţii, creşterea rezistenţei la frustrare

 

 
Adaugat de Alexandra Suiaga la 07-07-2013 19:56:57
Editat de nonformalii la 08-07-2013 14:17:24
Iti place? Da un
Placut de 2 persoane
2420 vizualizari
TOP