Pentru cine? - Grupuri tinta


În general jocurile de societate pot fi atractive și educative pentru grupuri țintă extrem de diferite. Cunoscând variate tipuri de jocuri și competențele pe care ele le dezvoltă, ar putea fi adresate nevoile unor grupuri țintă diferte.
 
Dacă e să ne orientăm în funcție de vârstă, atunci putem spune că ele pot fi jucate cu plăcere la orice vârstă – de la 2 ani „în sus”. Editurile producătoare de jocuri recomandă jocurile doar în funcție de o vârstă minimă fără a indica la ce vârstă se oprește interesul sau aplicabilitatea jocului. De aceea majoritatea jocurilor au înscrise pe cutie doar vârsta minimă.
 
Dacă e să ne orientăm după alte criterii, atunci vom avea un domeniu foarte larg de la familii cu copii, tineri sedentari care au nevoie de contact direct cu alți tineri, grupuri diverse din punct de vedere cultural sau social care ar putea interacționa în mod direct prin intermediul jocurilor, persoane lipsite de încredere de sine, persoane din același mediu profesional care să comunice în afara serviciului, orice persoane ale căror timp liber ar putea fi diversificat prin diferite jocuri ca o alternativă la televizor, calculator  ș.a.m.d.
 
 

Copii

 
Jocurile de societate  precum întreaga pedagogie a jocului țintesc mai ales activitățile cu și pentru COPII. Copiii cei mai atrași de această metodă sunt mai ales cei între 3-10 ani. Deși
copii.jpg
nu toate jocurile sunt denumite „jocuri educaționale”, majoritatea jocurilor de societate potrivite pentru acest interval de vârstă includ chiar mai multe  mecanisme prin care este simulată dobândirea sau dezvolarea unei anumite compențe (vezi cap. Ce se învață prin această metodă?).Un avantaj pentru alegerea jocurilor de societate potrivite din punct de vedere al genului de joc sau al vârstei grupului țintă este dat de indicațiile existente pe majoritatea jocurilor de societate pentru copii. Din păcate aceste indicații prezente mai ales pe cutiile jocurilor este la cele mai multe jocuri doar generală, încercând să realizeze o categorisire a jocurilor (ce de ex. joc de strategie, joc de memorie, joc de dexteritate etc.) și nu se referă exact la  competențele dezvoltate, precum în anumite cazuri în care este menționat de ex. „Acest joc stimulează: memoria, coordonarea ochi-mână” Regretabil este și faptul că jocurile de societate care nu se mai adresează copiilor nu mai includ deloc informații legate de competențele stimulate prin ele.
 

Familii

FAMILIILE pot profita de aceste jocuri, deoarece jocurile de societate permit un timp de calitate petrecut împreună și întăresc legătura familială. Părinții pot să câștige o relație directă cu proprii copii și pot să îi cunoască mult mai bine prin intermediul comportamentului acestora din timpul jocului.
 
parinti_si-Copii.gif   bunici.jpg
 

 







Tineri

Pentru TINERI, jocurile de societate pot fi o activitate alternativă pentru petrecerea timpul liber în cafenele, baruri, în excursii sau ori de câte ori e important să existe o activitate comună cu prietenii sau alți tineri. Printre jocurile de societate există jocuri care se potrivesc foarte bine socializării offline pe lângă o bere, un suc sau un ceai. Aceste jocuri sunt destinate în general mai multor jucători decât 4, care este numărul cel mai frecvent, și sunt adesea jocuri de cărți – o subcategorie a jocurilor de societate. Câteva exemple în acest sens sunt Saboteur (RO, EN), Solo, (RO, EN), Bang! (RO, EN), The Werewolves (RO, EN).
    

Adulţi

Jocurile de societate pot fi însă utilizate și în activitățile pentru seniori, în educația adulților sau chiar și în domeniul economic, ca de ex. jocurile de negociere și de comunicare care sunt incluse în training-uri motivaționale sau de dezvoltare personală. Și în cazul jocurilor destinate adulților sau seniorilor pot fi distinse diferite arii de dezvoltare care sunt simulate prin joc, precum memoria (adesea pot fi întâlnite jocuri în care resursele necesare penru construcții sau penru acumularea unui punctaj sunt ascunse și e nevoie de memorarea respectivelor locuri, de ex. în Anno 1543 (RO, EN)
interactiune-DIRECTA_CATAN.gifbang_joc.jpg
 












 

Componenta de includere

 
Important este că jocul de societate în sinea lui îi poziționează pe toți beneficiarii pe același nivel, dincolo de proveniența socială, apartenența la un grup etnic, religios sau de altă natură și - mai ales - dincolo de cunoștiințenle anterioare. În timpul jocului toți sunt într-un anumit fel egali, ceea ce înseamnă că fiecare are șansa de a câștiga un anumit joc sau de a se bucura de șanse egale de distracție sau de învățare. Pentru menținerea acestei șanse egale e nevoie ca fiecare participant să se ia în serios, să se respecte, să se încreadă în ceilalți (?) și să se implice activ și poate chiar și creativ. În acest fel participanții pot să învețe unul de la celălalt și pot contribui în mod reciproc la procesul de învățare.
 
Mai mult, majoritatea jocurilor de societate europene (european-style board games) se bazează pe egalitatea șanselor în timpul jocului, datorită faptului că oricare dintre jucători poate lua parte la joc pe parcursul întregii perioade de desfășurare, nu este eliminat din joc și are astfel șansa de a câștiga.
 
Astfel jocurile de societate pot fi utilizate în activități cu persoane sau grupuri vulnerabile sau cu oportunități reduse tocmai datorită acestei carcteristici incluzive. Mai mult carcateristica lor principală de a stimula socializarea participanților, face ca aceste jocuri să fie un bun mijloc de a facilita întâlnirea persoanelor cu background-uri sociale, economice sau culturale într-un cadru securizant al jocului, în care pot fi depășite emoțiile, învățate sau încercate comportamente și atitudini noi.

 
Adaugat de Alexandra Suiaga la 07-07-2013 18:13:42
Editat de nonformalii la 08-07-2013 13:58:10
Iti place? Da un
Placut de 3 persoane
3548 vizualizari
TOP