Etapele unui proces photovoice

1. Etapa de pregătire: cu cine lucrăm? De ce – care sunt obiectivele pe care vrem să le atingem? 

Ideal este ca obiectivele unui proces de photovoice să fie stabilite împreună cu participanţii la el. Pentru că acest lucru le arată că procesul este al lor, nu sunt nişte musafiri. Iar photovoice-l asta înseamnă: să le dai lor ocazia să spună ce vor!
Din păcate, din cauză că este un proces consumator de resurse, de obicei trebuie să găseşti o sursă de finanţare pentru el – şi orice finanţator sau sponsor doreşte să ştie pe ce dă banii. Aşadar,  într-un fel, tu promiţi ceva, înainte de a vorbi cu participanţii.
Aici e nevoie de măiestria organizatorului, care să reuşească să găsească un echilibru între angajamentul luat faţă de cel care finanţează şi libertatea pe care trebuie să i-o lase participantului.
Aşadar, trebuie să aveţi răspunsuri la aceste întrebări:
  1. Care este subiectul procesului de photovoice? Desigur, vorbim de tema generală.
  2. Cine sunt participanţii? Ai deja un grup cu care lucrezi sau vei face un anunţ de înscriere şi apoi selectezi? Unde dai anunţ, cum convingi să participe, cum selectezi? Este esenţial ca participanţii să aibă un interes în tema propusă, pentru că altfel nu vor avea idei pentru poze şi nu vor fi interesaţi de discuţii. . Aveţi grijă să nu creadă că este un curs de fotografie!
  3. Care sunt resursele necesare? Aparate de fotografiat, facilitatori, asistenţi,  alte costuri de organizare – de ce bani am nevoie, de ce pregătire am nevoie pentru această metodă etc.
  4. Care este calendarul de întâlniri? Câte întâlniri au loc, cu ce periodicitate, unde?
  5. Care sunt obiectivele procesului de photovoice? Ce autoritate publică vreţi să convingeţi să facă ceva? Ce decizie vreţi să fie adoptată? Pe cine vreţi să educaţi şi despre ce subiect?
Din aceste obiective se stabilesc, apoi, temele pe care se fac poze.
Aceste lucruri este ideal să fie stabilite împreună cu participanţii la photovoice.
 
 
 

2. Etapa de derulare a sesiunilor de fotografie

Să spunem că avem şi aparatele de fotografiat, şi faclitatorii, şi suntem deja alături de grupul de participanţi. Ce facem?
 
A. Instruirea beneficiarilor care urmează să facă fotografii.
Instruirea trebuie:
  • să explice procesul
  • să clarifice, eventual să reformuleze tema pentru PhotoVoice
  • să lămurească aspecte care ţin de legislaţie şi de etica fotografiei
  • să includă instrucţiuni tehnice de folosire a aparatului foto
  • să explice cum se vor derula atelierele de discuţii, facilitarea discuţiilor pe marginea fotografiilor
  • să stabilească un anume format al poveştii, al vocii care va însoţi fotografia (cum notăm indicii despre fotografie: moment, personaj, stare sufletească etc.) 
 
B. Alternativ, sesiuni de fotografie şi sesiuni de discuţii
  • întâlniri de discuţie a fotografiilor
  • realizarea de fotografii (e obicei, participanţii pleaca acasă cu aparatele foto şi fac poze între întâlniri)
  • întâlniri pentru selecţia finală a fotografiilor şi finalizarea textului care va însoţi fotografia (caption)
 
Posibile întrebări în facilitarea atelierelor de discuţie a fotografiilor:
  • Cine este în fotografie? Ce reprezintă imaginea surprinsă? Locul şi momentul?
  • De ce ai fotografiat acest lucru?
  • Ce sentiment ţi-a trezit această imagine? Ce ai simţit?
  • Ce ai vrea să transmiţi prin această fotografie?
  • Ce ai vrea să transmiţi autorităţilor (primarului, consiliul local, consiliul judeţean, prefecturii etc.) prin această fotografie?
  • Dacă am expune această fotografie în public, ce ai vrea să înţeleagă privitorul?
 
Cele spuse de autorul fotografiei în discuţie se notează de către facilitator / asistent, aceasta fiind o prima varianta a textului ce va însoţi în final fotografia.
 
 
C. Alte activităţi dezvoltate pe parcurs.  Poate fi vorba de o vizită la un muzeu,  o ieşire în care tot grupul pozează în acelaşi loc, un mini-curs pentru comunicare eficientă sau alte idei/ oportunităţi care apar în cadrul atelierelor.
 
 

3.  Etapa de prezentare a rezultatelor PhotoVoice

Prezentarea se poate face în cadrul unei expoziţii de fotografie, a unui eveniment public, prin intermediul unor cărţi poştale tipărite, albume, calendare, prin includerea într-o pagina web etc.
În această etapă organizatorii vor stabili un „plan de atac”. Fie că organizăm o expoziţie, fie că realizăm o campanie de trimitere de vederi, cărţi poştale, calendare, campanie de email, organizatorii trebuie să se asigure că efectele evenimentului sunt cele scontate.
 

---------------------------------------------
Durata

Nu există o durată universal valabilă a procesului. În funcţie de temă, de amploarea grupului de beneficiari, de resursele organizatorilor, un proces PhotoVoice poate dura o săptămână sau trei luni (într-un proiect cu locuitori din sate din China procesul a durat un an![1]). Fotografii trebuie să aibă suficient de mult timp la dispoziţie pentru realizarea fotografiilor, pe de o parte, iar pe de alta parte, organizatorii de PhotoVoice trebuie să-şi aloce timpul necesar developării, înregistrării şi pregătirii atelierelor de discuţii.
Recomandarea noastră este să vă propuneţi un minim de 10 întâlniri pe un parcurs de 3 luni, mai ales în grupuri care nu se cunosc, pentru a permite construirea de relaţii de încredere în grup.


Costuri
PhotoVoice este o metodă de participare destul de scumpă. În afară de costurile obişnuite ale unui proces de participare (persoane instruite, spaţii de întâlnire şi protocol, conferinţe de presă, mape şi alte hârtii etc.), este nevoie de aparate de fotografiat şi de fonduri care să permită developarea lor pe hârtie, transpunerea lor în format electronic. O expoziţie de fotografie, dacă este organizată în final, poate creşte şi mai mult costurile.
În afară de acest lucru, nevoia detimp şi resurse umane nu trebuie subestimată!


Adaugat de Sinziana Dobre la 09-04-2014 9:13:07
Editat de Sinziana Dobre la 09-04-2014 9:15:16
Iti place? Da un
Placut de 0 persoane
2236 vizualizari
TOP