Storytelling pas cu pas

Pasul 1: Intrarea in poveste / Poarta 

Pentru ca Storytelling nu  presupune doar o experienta de grup ci si una individuala, conform principiului AICI si ACUM, este necesara crearea unui spatiu propice introspectiei, al deschiderii catre experienta proprie, dar si un dialog deschis intre participanti. Un alt obiectiv al acestei etape este  familiarizarea publicului/participantilor cu elementele povestirii. 
Aceasta se poate face prin: jocuri de grup, interviuri, utilizand mijloace vizuale si media, metoda introspectiei (jurnal), exercitii de improvizatie etc.
 
Un exercitiu pe care il puteti face este sa le cereti participantilor sa se gandeasca la povestea lor preferata. In prima parte ei trebuie sa se gandeasca la momentele principale ale povestii si sa le noteze pe o foaie de hartie sub forma de intrebari. (de exemplu: De ce a plecat fetita la bunicuta? Cu cine s-a intalnit in padure? Ce a gasit in casa bunicutei? etc) Dupa aceea, in perechi, vor face schimb de povesti, fiecare va citi intrebarile colegului si va incerca sa refaca povestea.

Acest exercitiu da sansa participantilor, nu doar de a intra pe taramul povestilor insotiti de personajele lor preferate, dar si de a initia un dialog cu ceilalti, de a gasi similitudini sau diferente in ceea ce priveste perceptia povestilor.
 

Pasul 2: Povestea 

De la tehnica la entuziasm. Astfel s-ar intitula procesul efectiv de narare. Exista factori ce tin de arta povestirii si care ajuta naratorul sa comunice efectiv cu ascultatorii, sa creeze magia realitatii pentru ca acestia sa fie transpusi in planul povestii. Acestia tin de intonatie, volumul vocii, utilizarea pauzelor, a onomatopeelor si a gesturilor, elemente care ajuta la transmiterea mesajului povestii narate. Ele pot fi invatate si necesita exercitiu continuu. 
 
Elementele externe auditive, vizuale si kinestezice si tactile au, de asemenea, un rol major in transmiterea mesajului si in crearea iluziei realitatii. Pot fi utilizate instrumente muzicale, inregistrari, imagini, chiar si obiecte reale ce apar pe parcursul povestii. Ascultatorii ar putea gusta din marul primit de Alba ca Zapada, sau chiar simti greutatea cosului dus de Scufita Rosie bunicutei. In momentul in care calul lui Fat Frumos trebuie sa treaca o apa, publicul poate fi si el implicat in efectuarea saltului.
 
Contactul cu publicul tine nu doar de faptul ca povestea le este daruita. Atentia si suspansul trebuie intretinute, la fel si implicarea constanta a fiecarui participant in parte. E foarte important sa urmarim gesturile, privirile celorlati. Ei pot fi chiar implicati in procesul nararii prin intrebari de genul: Ce credeti ca urmeaza? Ce ai face tu in locul printului?  Unde credeti ca greseste mama vitrega? Exista si posibilitatea oferirii anumitor secvente  publicului pentru a putea fi dezvoltate/continuate de ei. 

                                                        

In cazul in care exista mai multi naratori iar spatiul permite acest lucru, exista posibilitatea realizarii unui traseu cu mai multe opriri, un fel de colina cu mai multe castele.  In spatii special amenajate cate un narator povesteste o poveste unui grup restrans de persoane. Dupa aceea, grupurile se muta reusind astfel sa treaca pe la toate castelele, ascultand atfel mai multe povesti. Un grup restrans de ascultatori va asigura un dialog mai centrat pe individ si pe nevoile acestuia.
 

Pasul 3: Iesirea din poveste 

O data ce ascultatorii au primit povestea, aceasta devine a lor. Ea a trecut, la fel ca ei, printr-un proces transformativ, mesajul ajungand la fiecare participant in forma sa initiala, dar o data trecut prin filtrul personal, individualizandu-se, capatand nuante proprii imaginatiei si experientei receptorului. Un mic exercitiu in care intrebati publicul - ce culoare avea perna pe 
IMG_0130.jpg
care a stat regele? Ce se auzea in padurea de artari prin care a trecut zmeul? Cat de rece  era apa de izvor din care a baut calul? - va  revela diversitatea si unicitatea experimentarii procesului.
 
Iesirea din poveste presupune o miscare din planul povestii in planul perceptiei publicului.  Ea poate fi facut prin activitati ca desenul, teatrul de umbre, teatrul, scrierea creativa, chiar si dezbaterea. Pornind de la caracteristicile personajelor si de la valorile si mesajul povestii se pot construi scenarii noi, in care participantii au atat rol de autor cat si de actor.

 
 

     

Adaugat de Mihaela Panus la 09-06-2013 12:30:42
Editat de Mihaela Panus la 18-06-2013 19:58:02
Iti place? Da un
Placut de 2 persoane
4974 vizualizari
TOP