adauga propunere

Educatia care da exemplul

Educatia care da exemplul În timp ce pe băncile din școlile românești se înmulțesc mesajele scrijelite ale tinerilor prea puțin revoltați din cauza nimicurilor pe care trebuie să le învețe, am întâlnit și tineri îndrăgostiți de educație, într-un mediu de învățare nonformal care nu are nevoie de ordonanțe de urgență pentru a-și dovedi eficacitatea.
 

Pentru al șaselea an consecutiv, Laboratorul de Educație Nonformală a oferit pentru mai bine de 50 de oameni un cadru în care consultarea și experimentarea sunt singurele concepte ridicate la nivel de lege. În 2012, când urma să particip pentru prima dată la eveniment, îmi era greu să cred că educația poate fi atât de flexibilă. Este o provocare, la propriu, să te trezești descătușat – după mai bine de 15 ani de școlarizare într-un sistem rigid – într-un spațiu de învățare în care nimic nu îți este impus. Am învățat într-o săptămână despre mine cât nu am făcut-o în cei peste 15 ani de școală. Pentru că aici am ales să învăț pentru mine, și nu pentru o notă. Dincolo de acest eveniment de referință pentru ceea ce sistemul alternativ de educație poate aduce în sistemul formal, „școala nonformală” nu ne pregătește pentru și nu ne amenință cu „examenul maturității”. În schimb, relația care se creează în acest cadru de învățare este una de susținere, de adaptare continuă la nevoile celui care învață, iar intimidarea de orice fel nu își găsește locul aici.
 
Să scriu despre educație a devenit cel mai greu proces conștient pe care l-am început în ultima vreme. Sunt călător între două sisteme: pe de-o parte, unul mă dezamăgește cu fiecare protocol secret de colaborare sau ordonanță de urgență apărută fără justificare reală, iar pe de altă parte, celălalt îmi oferă de fiecare dată pretextul de a învăța despre și pentru mine, și-mi dă motivația și energia de a-mi pune în aplicare ideile, împreună cu cei care îmi împărtășesc viziunea despre lume. Să avem un anume grad de libertate în a alege ceea ce vrem să învățăm și să simțim că ceea am învățat ne face mai buni pentru acțiunile noastre de mâine e, poate, lucrul de care avem nevoie și pe care așteptăm să ni-l ofere de mâine școlile din România. Știm prea bine că despre libertatea de a gândi, a acționa, a scrie, a vorbi nu se va putea învăța niciodată din cărți. Responsabilitatea poate fi înțeleasă și asumată doar în momentul în care suntem lăsați să experimentăm. Ea vine odată cu alegerile pe care le facem atunci când nu ni se trasează un drum fix pe care să fim obligați să-l urmăm fără să punem la îndoială sistemul.
 
Știu azi că dacă m-aș întoarce în băncile din școlile românești aș vrea să fiu lăsată mai degrabă să greșesc decât să mi se dea instrucțiuni pe care să le urmez pentru obținerea notei 10. Aș vrea să greșesc și să fiu încurajată să încerc a doua oară fără să existe în vreun moment riscul de a migra între falsele categorii încetățenite în școlile românești, a celor „slabi la învățătură” sau „buni la învățătură”, „proști” sau „deștepți”, „premianți ai clasei” sau „codași ai clasei”. Dacă le vom da în continuare tinerilor un singur răspuns pe care să-l memoreze pentru o notă de trecere ar fi corect să nu ne mai prefacem mirați de faptul că sunt dezinteresați de școală- mai bine zis de acest tip de școală care îi instruiește să facă doar ce li se spune. Nimic mai mult. Nimic altfel.
 
Nu cunosc toate motivele pentru care o mare parte din tinerii din România au ajuns să urască școala, dar cunosc, în schimb, motivele pentru care aceiași tineri, printre care mă număr și eu, am ajuns să iubim educația care nu ne cere „să stăm în banca noastră”. Iar mesajele pe care le dăm mai departe la finalul unei astfel de experiențe de învățare care ne oferă libertatea să ne manifestăm, nu vor rămâne niciodată scrise apăsat cu pixul pe marginea unei bănci, pentru că sunt prea puternice să le ținem doar pentru noi. Cred astăzi că educația care nu creează în noi dorința de a da mai departe ceea ce am învățat, într-o formă în care să ne punem amprenta personală, nu este educația de care noi toți avem nevoie.
 
Să ne uităm mai des spre educația care dă exemplul. Ne poate arăta ce transformări putem aduce în școlile din România.

Acest articol a fost publicat pe http://www.gofree.ro/2014/07/14/educatia-care-da-exemplul/ 


Tag-uri: nonformal, sistem, scoli, Romania, formal, Andra Cordos, Go Free
Propus de andracordos la 16-07-2014 6:13:29
Editat de Andrei Popescu la 16-07-2014 8:46:31
Istoric Educatia care da exemplul Modifica Educatia care da exemplul
Iti place? Da un
Placut de 4 persoane
5973 vizualizari

Commentarii

Nu exista comentarii.

Postati un comentariu