adauga propunere

Europa fata in fata cu validarea invatarii nonformale si informale

Europa fata in fata cu validarea invatarii nonformale si informale

Context

Invatarea nonformala si informala este parte a agendei europene de ceva vreme. Din 2001 au inceput o serie de initiative pentru recunoasterea competentelor obtinute si in acest fel, cu rezultate foarte variate de la un Stat Membru la altul. 

Pe 20 decembrie 2012 Consiliul European a lansat o Recomandare pentru validarea invatarii nonformale si informale. Pana in anul 2018 toate statele membre trebuie sa construiasca si sa implementeze sisteme nationale de recunoastere a competentelor obtinute prin invatare nonformala si informala.

In acest context are loc in 9 si 10 aprilie 2013 la Mechelen, Belgia un eveniment intitulat pur si simplu... Seminar pentru validarea invatarii nonformale si informale! Este organizat de Comisia Europeana, CEDEFOP si presedintia UE (Irlanda) si participa mai bine de 150 de reprezentanti din mai multe sectoare (educatie, formare profesionala, voluntariat, tineret, angajatori) din aproape toate tarile UE si o serie de organizatii trans-nationale.

Ca parte a documentatiei citite in avans pentru a ma pregati am aflat ca Statele Membre sunt impartite in patru categorii legat de modul in care pun in practica sisteme nationale de validare: high, medium-high, medium-low si low. Unde credeti ca se afla Romania? Daca ati pariat pe low sau medium-low... ati pierdut. Spre surprinderea mea se afla in categoria "medium-high". Nu ma credeti pe cuvant, convingeti-va singuri in Inventarul european actualizat pentru validarea invatarii nonformale si informale realizat de CEDFOP in 2010. Alte documente utile: Inventarul national pentru Romania si Ghidul european de validare .

Update - PPT-urile prezentarilor expertilor din plenara si din grupurile de lucru

- Introduction and plenary recommendation guidelines
- Workshop 1 - Access and use of validation
- Workshop 2 - Professionalism of validation practitioners
- Workshop 3 - Assessment and methods
- Workshop 4 – Quality assurance

    

Mai jos gasiti cateva din concluziile personale in urma sesiunilor si atelierelor de la seminar.

De ce este importanta validarea invatarii nonformale?

Jan Truszczynski (din partea Comisiei Europene):
- EC s-a angajat sa creeze un cadru pentru validarea competentelor obtinute prin invatare nonformala si informala pana in 2018
- Asigurarea transferului de la scoala la viata reala (dar si posibilitatea de a ne intoarce la scoala) trebuie sa fie cat mai facil si sa asigure un cadru adaptat la nevoile indivizilor si ale societatii
- O importanta foarte mare o vor avea in continuare formarea profesionala si educatia universitara, dar invatarea nonformala capata din ce in ce mai mare influenta, in special in contextul in care vorbim de o Europa din ce in ce mai mobila
- Instrumentele existente pentru recunoastere trebuie sa fie nu numai transparente, dar si flexibile si adaptabile
- Validarea este un proces care a inceput la nivel european din 2001, insa numai cinci State Membre au pus in practica sisteme de recunoastere a invatarii nonformale si informale (Franta, Olanda, Portugalia, Luxemburg si Finlanda)
- Recunoasterea este importanta nu numai pentru validarea calificarilor, dar si pentru impactul social pe care il are
- Recomandarea Consiliului European a creat un “momentum” important in o serie de tari membre precum si Germania, Polonia sau Lituania
- Rapoarte nationale pentru monitorizarea procesului de validare vor si realizate
- Inventarul metodelor si instrumentelor de validare vor fi actualizate
- Unul dintre obiectivele seminarului este legat de modul in care liniile directorare la nivel european pot fi duse la urmatoarul nivel. Acestea nu trebuie sa uniformizeze ci sa fie adaptate la nivel local si national dar armonizate la nivel european.
 
John OConner ( din partea presedintiei UE)
- in ultimii 10 ani au fost luate o serie de masuri pentru asigurearea de principii, proceduri care sa duca la crearea unui Cadru European al Calificarilor, inclusiv prin cresterea angajabilitatii si mobilitatii (si, implicit validarea invatarii nonformale si informale)
- recomandarea Consiliului aduce la un loc toate masurile luate anterior, in toate sectoarele si domeniile
- pentru a pune in practica recomandarea este important ca toate sectoarele implicate (piata muncii, educatie formala, ONGuri, voluntariat, tineret etc) sa conlucreze
 

Recomandarea Consiliului European - elementele principale

- Recomandarea a fost adoptata in decembrie 2012, dar masuri in aceasta directie exista inca din 2001
- Pana in 2018 Statele Membre trebuie sa implementeze sisteme de recunoastere a invatarii nonformale si sa ofere posibilitatea de a obtine calificari in baza acestor sisteme
- Sistemul de validare trebuie sa includa: sprijin pentru indentificarea rezultatealor invatarii, documentarea acestora, evaluarea si certificarea (audit)
- Principii care trebuie aplicate:
  o Sa fie legate atat de Cadrul National si sa fie in linie cu Cadrul European al Calificarilor
  o Informarea si consilierea trebuie sa fie disponibila
  o Sa targeteze grupurile defavorizate
  o Evaluarea sa se realizeze in termen de sase luni de la identificarea nevoii
  o Asigurarea unor masuri transparente de asigurare a calitatii
  o Profesionalizarea personalului implicat in validare
  o Pentru calificari, acestea trebuie sa fie in linie cu standardele instrumentelor europene (Europass, Youthpass)
  o Crearea de sinergii cu sistemele deja existente (ECTS, ECVAT)
  o Implicarea tuturor sectoarelor (angajatori, organizatii de tineret, voluntariat si din societatea civila) si a furnizorilor de invatare
  o Coordonare intre politicile de educatie, formare, angajare, si tineret
- se va urmari in cadrul stratetiei europene 2020
- Recomandari pentru Comisia Europeana:
  o Facilitarea de peer learning
  o Revizuirea periodica a European Guidelines si European Inventory pentru validare
  o Dezvolte in continuare instrumente precum Europass si Youthpaas pana in 2018
  o Asigure suport prin programele din cadrul DGEAC si Fondul Social European

Mai jos gasiti temele discutate in ateliere de lucru si ce am reusit sa surprind.
 

 

Asigurarea calitatii

Intrebarile la care s-a cautat raspuns au fost :

1) Ce sisteme de validare exista in tarile noastre

Raspunsurile au variat de la lipsa unui sistem, la sisteme bazate pe recunoasterea calificarilor si competentelor profesionale, sisteme de educatie formala (in special din invatamantul superior) dar si sisteme trans-nationale precum Europass si Youthpass.
 

2) Care sunt sistemele cele mai credibile si de ce si care sunt cele care imbuntatatesc facilitarea validarii cel mai bine si de ce

Din pacate nu am reusit sa gasesc un sistem logic deoarece s-a raspuns prin post-it-uri prin o serie de conexiuni care greu pot fi puse cap la cap.
 

3) Care dintre sistemele formale actuale pot fi folosite pentru validarea invatarii nonformale si informale

A fost intreabarea care a suscitat cele mai aprige raspunsuri. Este important sa nu uitam specificului nonformalului si informalului pentru a nu prelua sisteme care de fapt functioneaza doar in formal. O parte din indicatori sau masuri pot fi adaptate (din ECVET sau ENSA). Un aspect important este credibilitatea si care sunt actorii care acorda validitate sistemului de certificare. Trebuie sa fie diferentiat intre diferitele tipuri de recunoastere: pentru sistemul formal, pentru recunoastere sociala, pentru cresterea angajabilitatii. Trebuie sa vorbim despre recunoasterea rezultatelor invatarii nonformale si nu de recunoasterea sistemului de validare.
 

4) Care dintre masurile de asigurare a calitatii sunt valabile pentru toate sectoarele si toate tarile.

Ar trebui identificate elementele comune si asigurat un sistem destul de centralizat dar care sa fie in acelasi timp suficient de flexibil. In toate tarile exista actori care fac aceleasi lucruri (atat pentru furnizarea de servicii de invatare nonformala si informala dar si pentru certificarea lor) pentru care sa ar trebuie sa se aplice standarde si proceduri minime.
 

5) In ce masura are nevoie validarea invatarii nonformale si informale un sistem separat de asigurare a calitatii

Ar trebuie sa fie un sistem separat dar aliniat prin mapare si crearea unei matrici care ca creeze legaturi cu educatia formala si formarea profesionala. In acest sens trebuie avut in vedere scopul si rezultatele invatarii nonformale. Din acest punct de vedere nonformalul este important pentru dezvoltarea unor competente in special in zona sociala care sa completeze sistemul formal. Ar fi util de triangulat cele opt competente cheie europene cu ELLI (European Lifelong Learning Index).
 

Asigurarea accesului la recunoastere

Factori care faciliteaza posibilitatea de a obtine calificari in baza validarii invatarii nonformale:

- Credibilitate din partea angajatorilor, salarii mai mari, presiunea pietei muncii, rezultatele invatarii pot oferi alternative interesante
- Proceduri, sistem de validare, metodologie clare
- Flexibilitatea sistemului
- Incurajarea moblitatii de invatare
- Permite o abordare holistica asupra educatiei
- Increderea sociala data de “hartie”
- Posibilitatea de a folosi fonduri europene pentru implementare (ex. Fondul Social European)
 

Factori care obstructioneaza posibilitatea de a obtine calificari in baza validarii invatarii nonformale:

- Rezistenta la schimbare
- Lipsa interesului din partea companiilor,  dar si altor actori care gasesc procesul prea complex si rezistenta din partea institutiilor formale si celor de educatie superioara
- Vizibilitatea redusa la nivel social a beneficiilor ENF, informare precara
- Costuri mari si lipsa finantarii
- Procese de validare incomplete si fara credibilitate
- Lipsa unor centre de evaluare a competentelor
- Certificare diferita cu instrumente greu de urmarit (datorita si activitatilor care pot fi foarte diferite – mai degraba provocare pentru in in acelasi timp pot sa raspunda mai bine nevoilor)
- Riscul de „supravalidare”

Standarde in certificare

Intrebari:

Care sunt punctele tari si punctele slabe daca am folosi standardele existene de calificare ca punct de referinta pentru validare?

Puncte tari:
- punct de referinta acceptat la nivel de piata muncii si comunitate, standardele existente prezinta incredere si pot fi comparabile si mai usor de acceptat
- armonizare cu celelalte sisteme (formal, formare profesionala)
- pot fi usor masurabile

Puncte slabe:
- lipsa flexibilitatii
- nu sunt tot timpul adecvate
- orientate mai degraba pe recunoasterea cunostintelor, mai putin pe abilitatii
- nu asigura acces pentru toata lumea
- mai degraba orientate catre zona profesionala
 

Cum pot fi folosite rezultatele invatarii pentru crearea de standarde care sa faciliteze validarea?

- reflecta angajabilitatea
- prin folosirea unui mix de metode, nu doar cateva 
- metodologia face diferenta
 

Metode de validare

Metodele identificate in Ghidul european de validare: test (examen), interviu (metode conversationale), medoted declarative, observatia, simularea, dovezi bazate pe activitatea la locul munca/desfasurare a activitatii, protofoliu de documente (pentru detalii vezi ghidul)
 
Intrebari:

Cum pot fi folosite metodele de mai sus?

Nu pot fi folosite singular (trebuie mixate). Alegerea metodelor potrivite depinde de scopul validarii si tipul de competenta (ex. testul functioneaza pentru cunostinte, dar pentru abilitati metode precum simularea sau demonstratia). Metodele trebuie sa puna persoana care invata in centrul procesului de invatare dar si de validare si sa ia in considerarea nevoile celui evaluat si a comunitatii.
O distinctie importanta este intre metode “evidence based” sau “expert based”
 

Cum pot fi reflectate metodele in Ghidul European?

Prin crearea unui echilibru intre nevoile individuale si metode de validare recunoscute. Oferirea de exemple concrete legate de experiente anterioare sau cum pot fi folosite.
 

In momentul in care se va elabora si vom primi raportul evenimentului, articolul va fi actualizat.
 



Tag-uri: validare, recunoastere, invatare nonformala, invatare informala
Propus de Andrei Popescu la 09-04-2013 13:54:04
Editat de Andrei Popescu la 15-04-2013 15:46:31
Istoric Europa fata in fata cu validarea invatarii nonformale si informale Modifica Europa fata in fata cu validarea invatarii nonformale si informale
Iti place? Da un
Placut de 6 persoane
6824 vizualizari

Commentarii

Nu exista comentarii.

Postati un comentariu