Animatorul socio-educativ

CINE este animatorul?                                                                           

Animatorul este cel care anima…da impulsul.
E un profesionist al jocului si al timpului liber, care activeaza in contexte sociale.
Animatorul este acea PERSOANA care prin intermediul fanteziei sale, a creativitatii si bucuriei isi propune sa creeze cadrul potrivit pentru DISTRACTIE, ACTIVARE SI EXPRIMARE libera a persoanelor carora se adreseaza.
Animatorul este organizator, coordonator, motivator si stimulator al grupului cu care lucreaza.
 
O alta definitie ar putea spune ca animatorul este  UTILIZATORUL nu PROPRIETARUL interventiei de tip animatie. Aceasta inseamna ca nu e un “protagonist”, un star al momentului, ci este chiar mai mult, caci animatorul trebuie sa se anime in primul rand pe sine, punand in joc toate resursele de care dispune.
Pentru animator nu e suficient doar sa intretina grupul (de tipul” sa-I faca sa faca”) ci e mai important sa reflecteze asupra “cum ii face sa se joace? care sunt mesajele, care sunt valorile pe care le transmite in cadrul jocului?.
 
In esenta, A JUCA=A EDUCA/JOCUL=EDUCATIE
Dincolo de motivatia care determina pe fiecare sa se dedice unei activitati de animatie, la baza actiunii educative exista un numitor comun: interventiile, actiunile, modalitatile de abordare nu sunt neutre; ele sunt fie educative fie ne-educative.
Ceea ce inseamna ca nu se poate sa nu faci educatie, nici macar in situatiile ocazionale, unice  si de scurta durata.
 

CALITATILE animatorului

O lista de “calitati”, deschisa si nonexhaustiva, pe care un animator ar putea urmari sa si le dezvolte, ar putea fi:

A. animatorul are un bagaj personal de cunostinte [cultura generala, elemente de psihologie pentru fiecare categorie de varsta cu care lucreaza, dinamica grupurilor, anumite tehnici practice cu privire la muzica, jocuri, manualitate…]

B. animatorul este capabil de relatii interpersonale autentice
a. se “prezinta’, nu “se reprezinta”[ este el insusi]
b. comunica cu respect, franchete si sinceritate
c. cunoaste si recunoaste limbaje nonverbal[corpul, gesturile, privirile, tacerile, tonul vocii, etc]
d. stie sa asculte
e. stie sa intre in sintonie cu cei care ii sunt in apropiere[=empatie]
trebuie sa aiba abilitatea de a nu suscita,dar si a discerne, situatii de ostilitate si agresivitate. Est eimportnat sa sties a vorbeasca cu publicul cum la fel de important este sa ii poata determina sa vorbeasca: exprimarea  verbala este un moment de impartasire si intelegere a jocului gratie careia se comunica o experienta si/sau se poate modifica un comportament.

C. animatorul are o abordare pozitiva a celorlalti si a situatiilor prin care trece. Altfel spus stie sa lucreze si in context cu diferite grade de dificultate [stie ca pot exista obstacole, urmareste sa le previna, si nu renunta/ocoleste cand le intalneste]

D. animatorul este  autoritar, insa fara sa impuna celorlalti viziunea sa, stie sa se pozitioneze  echilibrat in relatie cu eroarea, judecata, permisivitatea

E. animatorul stie sa se retraga la momentul potrivit. Stie ca nu este un profesor  care are o “programa” de derulat si o clasa de condus.

F. animatorul care se joaca si stie sa implice in joc acepta ca nu toata lumea vrea sa se joace, cel putin nu de la inceput. Nimeni nu trebuie sa se simta obligat/constrans sa se joace, dar sa se simta IMPLICAT caci este frumos, distractiv si spontan

G. animatorul care se joaca pentru ca “trebuie” sau pentru ca” e munca sa” nu va fi niciodata convingator si implicat in a motiva publicul pe cat este animtorul care face aceasta pentru ca ii place. A imparti/impartasi jocul cu publicul  contribuie la pozitionarea in raport cu grupul si la a fi recunoscut ca "prieten” si nu profesor [mai ales pentru copii/adolescent]

H. animatorul nu trebuie sa fie arbitrul sau judecatorul, ci e binevenit ca ghid care insoteste publicul in parcursul jocului

I. animatorul este MEREU si CONSTANT in joc: este foarte important sa fie primul in joc, riscand sa fie ridicol si recunoscandu-si limitele  E FOARTE IMPORTANT CA ANIMATORUL SA STIE sa regaseasca si sa recunoasca in sine motivatia entuziasmul pentru joc; sa regaseasca acea dimensiune a copilariei care presupune imaginatie,, fantezie, libertate si bucurie


L. animatorul cunoaste si stie sa inventeze multe jocuri, stie sa identifice instrumentele utile pentru a oferi suport jucatorilor in depasirea inhibitiilor, si este capabil sa creeze spatiul si sa ofere posibilitatea fiecarui participant pentru a se manifesta/exprima prin joc


M. animatorul stie cum sa depaseasca situatiile NEPREVAZUTE; munca animatorului e plina de neprevazut, difera in functie de nevoile specifice ale participantilor si poate fi foarte diferita de la un grup la altul; tocmai de aceea animatorul trebuie sa stie sa se adapteze fiecarei situatii, sa fie mereu pregatit sa improvizeze.
 

Rezumand, CARACTERISTICILE ANIMATORULUI sunt:

  • buna capacitate de organizare spatiala/temporala,
  • buna capacitate de comunicare[claritate si simplitate] si de ascultare,

  • capacitatea de a intra in joc,

  • temperament activ,

  • dinamic,

  • entuziast,

  • atent,

  • sensibil,

  • intreprinzator,

  • capacitate de rezistenta la oboseala si tensiune,

  • creativitate si fantezie,

  • capacitate de improvizare si de gestionare a situatiilor neprevazute,

  • autocontrol,

  • disponibilitate,

  • primitor,

  • empatic,

  • spontan,

  • expresiv,

  • autoritar,

  • cunoasterea tehnicilor de coordonare a grupurilor si de comunicare,

  • cunoasterea JOCURILOR in diferitele lor forme si obiective.

  si inca nu e suficient…pentru a fi animator, in special pentru copii, e nevoie de mult SUFLET!
 

CE FACE animatorul socio-educativ?
cercul mare.JPG   animatori.jpg   jocuri cu copiii.jpg

Animatorul isi organizeaza activitatea in cadrul unui proiect general al organizatiei din care face parte si in cadrul careia lucreaza, în functie de nevoile publicului.

În Romania, animatorul socio-educativ este integrat într-o echipa de animatori care realizează proiecte generale de animatie sociala, sportiva, educativa destinate unui public specific: copii şi tineri instituţionalizaţi, copii şi tineri din cadrul centrelor de urgenta, copii ai strazii, copii si tineri cu dizabilitati, copii si tineri aflati in dificultate, cluburi pentru persoane de varsta a treia, etc. Organizarea activitatii incepe cu programarea acesteia si se continua pana la evaluarea finala.
Animatorul coordonează, monitorizeaza si intocmeste un raport privind activitatea în derulare.

Principiile de lucru ale animatorului sunt cele ale tolerantei, autonomiei individuale,responsabilitatii sociale, respectarii drepturilor copilului/ae omului.


tabloul COMPETENTELOR pentru animatorul socio-educativ

A. competente fundamentale

1 Comunicarea interactiva
2 Efectuarea muncii în echipa
3 Dezvoltarea profesionala proprie

B. competente  generale domeniului de activitate

4 Elaborarea proiectelor de animatie
5 Asigurarea securitatii participantilor la activitate
6 Promovarea activitatii si imaginii organizatiei

C. competente specifice domeniului de activitate

7 Coordonarea echipei pluridisciplinare de animatie
8 Implementarea activitatilor de animatie
9 Implementarea proiectelor complexe de animatie
10 Dezvoltarea comportamentului pro-social

Adaugat de Alisia la 20-11-2012 9:50:06
Editat de Alisia la 15-07-2013 7:45:18
Iti place? Da un
Placut de 3 persoane
12437 vizualizari
TOP