Categorii de jocuri

Desi nu exista o clasificare unitara a jocurilor specifice animatiei socio-educativa, utilizatori metodei  le-au impartit pe mai multe categorii, in functie de criteriile de interes ale celor care le utilizeaza. Astfel, in diferite materiale putem intalni diferite clasificari:

- Jocuri libere sau coordonate de un adult;
- Jocuri individuale sau in grup.
- Jocuri de interior si jocuri de exterior;
- Jocuri pentru copii si pentru adulti - care la randul lor pot fi impartite pe subgrupe de varsta;
- Jocuri sportive si de ambient;
- Jocuri specifice nationale;
- Jocuri educative;
- Jocuri cu reguli stricte sau jocuri libere etc.

Tinand cont ca in animatia socio-educativa accentul este pe educatie si  obiectivele de invatare, oferim o clasificare a jocurilor din aceasta perspectiva.
Asadar pot fi, fara a avea pretentia ca lista este definitiva, JOCURI de

PREZENTARE - Sunt niste jocuri foarte simple care permit un prim contact si o apropiere. Cand participantii nu se cunosc, acesta este primul pas pentru crearea unui grup ce lucreaza dinamic si destins. De obicei, evaluarea nu este necesara. Ea poate fi facuta doar pentru a putea observa la sfarsit diferenta intre aceasta forma de contactare cu un grup si rigiditatea altor moduri de initiere a activitatilor ori de a ne prezenta. Obiectivul acestor jocuri este: cunoasterea participantilor la joc, respectiv a numelor si a anumitor caracteristici minime ale fiecaruia, stabilirea unui prim contact.

COMUNICARE - Sunt jocuri ce incearca sa stimuleze comunicarea intre participanti si urmaresc crearea unui proces de comunicare poliplanic in grupul in care, de regula, se stabilesc niste roluri fixe. Aceste jocuri tind sa creeze un mediu favorabil ascultarii active si comunicarii verbale, iar pe de alta parte, sa stimuleze comunicarea nonverbala (expresii, gesturi, contact fizic, priviri etc.), pentru a initia noi moduri de comunicare. Jocul va oferi pentru aceasta un nou spatiu cu noi canale de expresie a sentimentelor si a relatiilor in grup. Jocurile de comunicare au propria lor valoare prin procesul de lucru, al cunoasterii anterioare si a relatiei cu mediul. Dinamica acestora, cat si a comunicarii in general, este diversa, si totusi realizarea jocurilor in diferite momente poate aduce multe experienle noi grupului. Evaluarea este interesanta pentru realizarea in perechi sau in subgrupe, apoi si pentru intreg grupul. Ea nu consta in evaluarea "preciziei" comunicarii, a gesturilor etc., ci in crearea unui mediu favorabil exprimarii sentimentelor si a noilor emotii.
Obiective: stimularea comunicarii intre participanti, crearea unui mediu favorabil ascultarii active si a exprimarii sentimentelor.

COOPERARE - Sunt jocuri in care colaborarea intre participanti este un element esential. Se examineaza mecanismele jocurilor competitive, creand un mediu destins si favorabil cooperarii de grup.
Chiar daca in multe jocuri exista un anumit scop, aceasta nu inseamna ca obiectivul jocurilor este numai acesta, ci se adauga experienta de comunicare si cooperare intre participanti.
Jocul de cooperare nu e o experienta stabila si inchisa. De aceea se variaza, pentru ca jocul sa fie adaptat la necesitatile grupului.
Evaluarea jocurilor este importanta pentru:
- exprimarea de catre participanti a noilor experiente pe care le-au trait;
- aprecierea atitudinilor de cooperare-competitivitate ce au aparut in joc;
- dialogul despre atitudinile, mecanismele competitive in grup si in societate.
Pe parcursul unor jocuri si evaluarilor acestora, se poate clarifica ca in jocurile de cooperare nu exista un stereotip de “bine” si “rau”, sau modelul unui jucator bun sau rau, existand doar o unitate a grupului in care fiecare incearca sa aiba cel mai bun aport la atingerea unui scop.
Obiective: a inocula prin intermediul miscarilor ideea cooperarii intre oameni, realizarea coordonarii miscarilor pentru realizarea unei activitati.

ENERGIZARE Depinzand de grupul spre care se indreapta, energizantele pot fi folositoare la: a determina o stare sau a crea o atmosfera. a trezi oamenii inainte de o activitate sau in timpul acesteia, a  introduce un subiect intr-un mod cat mai putin dureros.
Exista foarte multe tipuri de “ energizante “ in jur, adesea acestea implica: situarea participantilor intr-un cerc, trebuie determinati sa cante, a face miscari personale, criticarea prieteneasca a celorlalti in diferite moduri. 

CUNOASTERE&AUTOCUNOASTERE - Sunt destinate cunoasterii reciproce a participantilor dintr-o activitate. Inainte de a incepe jocul, trebuie sa fie asigurata intelegerea conditiilor. Deoarece jocurile sunt foarte usoare, ele faciliteaza crearea unei ambiante pozitive in grup, in special, pentru participantii care anterior nu se cunosteau. Pentru unele din astfel de jocuri, evaluarea nu este necesara, dar e utila in jocurile de cunoastere mai aprofundate. Ar fi interesant ca la evaluare sa fie toti participantii, de exemplu, transmitand un obiect in cerc, fiecaruia care-l primeste, sa i se ofere posibilitatea sa spuna ceva. Poate sa fie utila, in dependenta de grup, o scurta discutie generala despre scopul acestor jocuri. Obiective: cunoasterea reciproca a participantilor, crearea unei ambiante pozitive in grup.

AFIRMARE SI/SAU INTEGRARE IN GRUP - Sunt jocuri in care un rol aparte ii are afirmarea tuturor indivizilor ca persoane, dar si a grupului. Jocul se bazeaza pe mecanismele de incredere in sine, atit pe cele interne (conceptii, capacitati etc), cit si pe corelatia cu influentele externe (rolul in cadrul grupului, cerintele fata de alte persoane etc).
Unele jocuri constau in constientizarea propriilor limite. Altele, din facilitarea recunoasterii deschise, verbale a propriilor necesitati si din exprimarea lor, atat verbal, cat si non-verbal, implicand acceptarea lor de catre grup. Jocurile stimuleaza spiritul si constiinta de echipa.
In desfasurarea jocurilor deseori se evidentiaza afirmarea personala in cadrul grupului care implica numeroase ocazii de rivalitate intre participanti.
Pentru evitarea acestor atitudini trebuie sa se atraga atentia la implementarea jocului.
Jocurile de afirmare incearca sa valorifice calitatile pozitive ale persoanelor si ale grupului, pentru a favoriza o ambianta in care toti sa se simta parte a unui intreg; afirmarea in conditii de egalitate e baza comunicarii libere si a lucrului in comun.
Uneori aceste jocuri creeaza situatia unei infruntari fictive, care are ca obiectiv nu concurenta, ci favorizarea capacitatii de a rezista in fata presiunilor externe si a manipularii, de apreciere a capacitatatii de reactie intr-o situatie ostila.
Evaluarea jocurilor de afirmare e foarte importanta. Pe de o parte se evalueaza dificultatile survenite in joc, pe alta parte noile aspecte descoperite: respectul celorlalti si al jucatorului ca persoana.
In plus, este o ocazie propice pentru valorificarea situatiilor din viata cotidiana, in care apar aceste probleme, de unde provin si din ce cauza (norme, comportament, valori dominante etc)

RELAXARE - In jocurile de relaxare, miscarea si rasul realizeaza mecanismul de destindere psihologica si fizica. Jocurile sunt prevazute pentru a elibera energia, umorul, stimuland miscarea in grup. Jocurile de relaxare sunt utile pentru orice ocazie, dar pot fi practicate si cu un anumit scop: de incalzire, contactare cu participantii, pentru ruperea starii de monotonie sau tensiune, pentru trecerea de la o activitate Ia alta sau ca punct final al unei activitati comune. Ele incearca sa elimine aspectul de competitivitate din jocurile in care diversitatea se realizeaza prin integrarea tuturor in "expansiunea" spiritului de echipa. Pentru cea mai mare parte, evaluarea nu e necesara, doar pentru a putea constata efectele sau intensitatea destinderii, pentru a aprecia diferenta si scopul altor tipuri de jocuri.
obiective eliberarea de energii, stimularea miscarii in grup, ruperea starii de monotonie, trecerea de la o activitate la alta sau ca punct final al unei activitati comune.

INCREDERE - Sunt in mare parte exercitii fizice pentru a pune in functie si a intari increderea atat in sine, cat si in grup. De a gasi incredere in interiorul grupului e important, atat pentru a sustine manifestarile de solidaritate si de propria unitate a grupului, cat si pentru a se pregati pentru un lucru in comun, de exemplu pentru o actiune ce poate presupune risc, efort creativ etc.
Jocurile de incredere necesita o serie de conditii minime pentru ca fiecare participant sa poata primi placere, sa fie interesat si sa inteleaga sensul jocurilor.
Jocurile de incredere se bazeaza pe doua conditii esentiale:
- conditiile create de insasi ambianta grupului. Adica reactii, impulsuri, temeri sau experiente ce conditioneaza sentimentul de abandonare a grupului, si relatiile bidirectionale eu-grup, eu-eu, grup-grup, eu-tu.
- De a schimba punctele de referinta abituale ale relatiei noastre cu mediul.
Canalele informative pe care e bazata increderea de obicei sunt unidirectionale.
Jocurile de incredere provoaca schimbari spatio-temporale, de exemplu, pun in evidenta unele mecanisme si nasc alte fenomene.

stafeta.JPG   culori.jpg    cercul mare cu pitici.jpg
Jocul este mereu absolut voluntar. Nimeni nu poate fi obligat, nici macar subtil, sa realizeze, sub "presiune morala" de care fiecare se teme cel mai mult, ceea ce altii au facut. Fiecare persoana trebuie sa-si cunoasca rolul in joc, si ar fi posibil ca desfasurarea acestuia sa-i stimuleze participarea. Pentru ca fiecare joc sa se realizeze in conditii favorabile, trebuie sa se mentina o liniste absoluta. Zgomotul, zambetele chiar, pot interfera negativ asupra concentrarii si stabilirii increderii.
IMPORTANT
Experienta ne-a demonstrat ca exista 3 greseli frecvente in utilizarea acestor jocuri:
- devierea jocului spre competitie (cine face mai bine, cum e cel mai greu...), sau inspre gluma;
- crearea unui "model pentru aliniere". Jocul este o experienta irepetabila pentru persoana si grup, astfel ea nu se poate realiza "bine" sau "rau", doar ca isi are propria dinamica si valorificare in dependenta de participanti;
- ignorarea capacitatilor persoanelor participante. Grupul trebuie sa se miste unitar,
pentru a intari increderea RESPECTAND pe oricine.
Spre deosebire de alte activitati, evaluarea e indispensabila pentru ca:
- situatiile traite pe parcursul jocului pot avea repercusiuni asupra relatiilor din interiorul grupului, intr-un fel sau altul depinzand de decurgerea acestuia;
- jocul, sau o anumita circumstanta in particular, pot de asemeni schimba dispozitia
- si atitudinea participantilor (producand frustrari din "pierderea" jocului).
Evaluarea are scopul de a explica toate tensiunile sau noile emotii traite in joc, precum si constientizarea influentei personale in grup.


Adaugat de Alisia la 20-11-2012 9:37:06
Editat de Alisia la 15-07-2013 8:16:40
Iti place? Da un
Placut de 1 persoane
7144 vizualizari
TOP