Istoricul metodei

cateva repere in istoria aparitiei animatiei

...la nivel European

anii 1930-1950, Franta
Animatia apare ca o initiativa cultural-politica, ceea ce face ca politicieni si intelectuali de stanga sa militeze pentru existenta, in diferite zone, a centrelor culturale. In aceeasi perioada, se pune accentul pe educatia maselor sau educatia populara, astfel sunt incurajate, initiate si desfasurate o serie de proiecte de animatie educativa, bazate pe pedagogia descoperirii/explorarii si stimularea creativitatii
se disting patru elemente specifice: democratie populara, umanism cultural, populism cultural si religie culturala.
exista suficienti factori motivatori care orienteaza atentia societatii catre cultura: exista o orientare in a anima, a crea un climat emotional in interesul culturii/fata de cultura in general; apar noi forme de conexiune/integrare sociala.
Am putea spune ca este perioada in care se pun bazele animatiei socio-culturale.
 
anii ‘60: anii animatiei culturale
Pe fondul crizei din sistemul scolar [de ex. in Italia] are loc aparitia diverselor forme de transmitere a culturii, animatia fiind una dintre acestea.

anii ’70 [in special in Italia]: cercetari asupra animatiei&reinventare
Animatia socio-educativa este subiectul unor cercetari pedagogice, intr-un context in care, la nivel didactic, exista o mare deschidere catre pedagogia activa, expresivitate, creativitate si inovatie.
Apare ideea de animatie pentru “tot timpul" si de aici pana la calificarea animatiei la nivel metodologic, didactic, activitati libere, ghidate/animate de un invatator sau “animator”, nu mai este mult. In acelasi demers se regasesc si exponenti ai lumii teatrale cu interes mare pentru activitati experimentale, reinventarea la nivel de metodologie, didactica.

dupa 1968: cristalizarea catorva directii ale animatiei
Pornind de la problematici determinate de "teritorialitate", complexitate, urbanizare, imigrare, confruntarea societatii cu o seride dificultati si nevoi, cresterea marginalizarii, toxicodependenta, probleme cu ocuparea fortei de munca, etc. animatia capata sens in in variate directii
a.    sociala
b.    culturala-ludico-expresiva
c.     animatia socio-cultural
Diferitele directii catre care tinde animatia sunt determinate in functie de obiectivele organizatiilor care sustin astfel de activitati: promovare si socializare, culturalizare, educare, reducerea si controlul marginalizarii, cresterea increderii
 
anii ‘80: practica "la moda"
Finantarea din bani publici a activitatilor de animatie determina dezvoltarea activitatilor care sunt spectaculoase ca mod de manifestare si impact, dar in acelasi timp determina si o scadere si un slab control al calitatii, ceeea ce face ca animatia sa fie privita/perceputa ca o practica confuza si mai putin serioasa
 
anii ’90: reflectie asupra animatiei
Perioada in care se diferentiaza 2 concepte diferite asupra acesteia:
a.    un concept bazat pe efemer&comercial
b.    un alt concept bazat pe latura pedagogica si culturala a animatiei, ceea ce determina inclusiv calificarea profesionala a animatorului  pe toate nivelurile de competente, deci profesionalizare
 
anii 2000:  maturizarea animatiei
se manifesta sub forma de proiectare, actiuni sistemice, cresterea calitatii relatiilor, aceasta regasindu-se implicit in: activitati de animatie in comunitate, lucru in retea, implicarea comunitatii in activitati socio-cultural-educative.

...in Romania

In Romania, existenta unui standard profesional pentru animatorul socio-educativ [inca din 2004], a numeroaselor proiecte in care metoda a fost si continua sa fie utilizata, indiferent de  contextul  scopul si tipul de participanti/public careia ii este adresata, face ca aceasta sa fie considerata acea metoda adaptabila si salvatoare oricarei situatii.
Ce este relevant de retinut pentru oricine doreste sa aplice animatia socio-educativa, este ca EDUCATIA PRIN JOC NU ESTE O JOACA. 


 

Adaugat de Alisia la 09-06-2013 6:39:14
Editat de Alisia la 17-06-2013 12:11:16
Iti place? Da un
Placut de 1 persoane
2817 vizualizari
TOP